fredag den 20. juni 2003

"Det klarede lidt op i går, så jeg fik kørt 40 km. langs Åsunden, en stor sø omgivet af skov og store klipper.
Nu er jeg nået til Vimmerby i Småland. Her i nærheden ligger Katthult, stedet hvor "Emil fra Lönneberg" blev filmet.
I dag holder Sverige midsommeraften. Det er en stor dag herovre; butikkerne myldrer med mennesker på indkøb. Jordbær er en stor del af midsommertraditionen. Her tænder man ikke bål, men går rundt om en flot dekoreret pæl.
Også i dag har det regnet og blæst en del, men turen skal jo fortsætte".

Jeg ville egentlig også have mødt op til en midsommerfest, men silende regn og blæst holdt mig indendøre, for at få varmen og tørre tøj.
Jeg havde været så heldig at finde ly for natten og vejret i et ejendommeligt stort vandrehjem. En kæmpe bygning med masser af værelser, hvor man blot kunne gå ind og betjene sig selv. Betaling for opholdet skulle lægges i en kuvert ved indgangen!
Længe var jeg den eneste i denne store bygning og følte mig næsten som optrædene i en gysefilm, mens jeg gik rundt på de lange gange.
Meget sent samme aften kom der dog selvskab. Et par på vej mod Polen, kom jeg til at dele aftenkaffen med.
I flere dage op til midsommeraftenen handlede mange artikler i "Aftonbladet" om hvorvidt man kunne nå at få jordbær til den store aften :)
Midsommeren 2003 vil af mange svenskere blive husket som meget våd og blæsende, og flere steder i midtsverige var de store arrangementer nærmest skyllet væk.